Veelgestelde vragen

Onderwerpen
Zoeken

Veelgestelde vragen

Er zijn spullen uit mijn auto gestolen, waaronder een fotocamera. Zijn deze verzekerd via mijn autoverzekering?

Nee, spullen die uit jouw auto worden gestolen zijn niet verzekerd via je autoverzekering. Wel wordt de inbraakschade aan je auto vergoed als je auto beperkt casco of volledig casco verzekerd is. Je moet dan echter wel de normale voorzichtigheid in acht genomen hebben. Dat ben je als je dure zaken, zoals bij voorbeeld laptop, fotocamera en of telefoon uit de auto haalt als je die parkeert.

Geeft het schadeherstelbedrijf mij een vervangende auto?

Ja, als u de auto bij een verzekerde schade laat herstellen door of via een servicelocatie uit het uitgebreide
netwerk van Polestar dan stelt de schadehersteller of dealer een auto ter beschikking:

  • voor de duur van de reparatie met een maximum van 14 dagen.
  • voor maximaal 14 dagen als de auto total loss wordt verklaard.
  • voor de duur van vervanging van een ruit met een maximum van 5 dagen.

U heeft geen recht op vervangend vervoer indien de auto een taxi, lesauto, leaseauto of oldtimer is.

Het internationaal verzekeringsbewijs vervangt de groene kaart.

Baloise heeft de groene kaart vervangen voor een digitaal internationaal verzekeringsbewijs. Dit bewijs is net zo geldig als een papieren internationaal verzekeringsbewijs en wordt geaccepteerd in alle 25 EU-landen, plus Kroatië, Liechtenstein, IJsland, Noorwegen, Andorra en Zwitserland.
Het internationaal verzekeringsbewijs laat zien dat jouw voertuig verzekerd is. Informatie zoals de verzekeraar, jouw verzekering en jouw voertuig zijn aanwezig op dit internationaal verzekeringsbewijs. Op het internationaal verzekeringsbewijs kun je onder andere zien in welke landen je verzekerd bent, in welke periode de verzekering geldig is en op welk kenteken de verzekering staat.

De voordelen van jouw digitaal internationaal verzekeringsbewijs
Op het digitaal internationaal verzekeringsbewijs staat exact hetzelfde als op de groene kaart, maar vanwege de volgende voordelen van het digitaal internationaal verzekeringsbewijs, sturen wij je deze per e-mail:

  • Snelheid: Je kunt het internationaal verzekeringsbewijs meteen zelf printen, je hoeft niet op de post te wachten.
  • Zekerheid: Mocht je het internationaal verzekeringsbewijs kwijtraken dan kun je het verzekeringsbewijs altijd en overal weer printen. Je hebt het verzekeringsbewijs dus altijd bij je!
  • Kostenbesparing: Mede daarom kunnen wij u een scherpe premie blijven bieden.

Je ontvangt jouw digitaal internationaal verzekeringsbewijs bij de start van jouw autoverzekering en op het moment dat jouw verzekering verlengd wordt. Het digitale verzekeringsbewijs is overigens niet in alle landen geldig.

Als je met de auto naar de volgende landen reist, is een internationaal verzekeringsbewijs verplicht:

    • Turkije
    • Marokko
    • Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië
    • Albanië
    • Bosnië en Herzegovina
    • Moldavië
    • Tunesië
    • Oekraïne
    • Montenegro

In deze landen wordt alleen een origineel internationaal verzekeringsbewijs geaccepteerd. Als je van plan bent om met de auto naar deze landen te reizen, neem dan contact met ons op via 088 9993702 of polis@polestarinsurance.nl. Je krijgt het internationaal verzekeringsbewijs dan alsnog via de post toegestuurd.

Hoe kan ik mijn oude autoverzekering stopzetten (opzeggen)?

In jouw huidige voorwaarden staat hoe en per wanneer je jouw huidige verzekering kunt opzeggen. Je kunt voor het opzeggen ook gebruik maken van onze opzegbrief. Deze opzegbrief is hier te downloaden.

Hoe kan ik mijn WA-verzekering opzeggen?

Opzeggen kun je snel en gratis doen via onze website als je bent ingelogd. Je kunt ook opzeggen per brief.  Zeg je op per brief, dan betaal je hiervoor administratie kosten. Deze kosten kun je hier bekijken.

Hoe lang is mijn autoverzekering buiten Nederland geldig?

Woon je in Nederland en ga je tijdelijk naar het buitenland? Bijvoorbeeld voor vakantie? Dan ben je gewoon verzekerd. Woon je niet meer in Nederland, dan blijf je verzekerd totdat je auto een buitenlands kenteken krijgt. Omdat belastingregels per land verschillen, bepaalt elk land hoelang je daar met je Nederlandse kenteken mag rijden.

Verblijfsduur minder dan 6 maanden
Verblijf je niet langer dan 6 maanden in het buitenland en houd je een adres aan in Nederland? Dan kun je gewoon bij ons verzekerd blijven. Je mag dan niet je auto uitlenen aan de bewoners van het gastland. Familie of vrienden die op bezoek komen vanuit Nederland mogen wel in je auto rijden.

Verblijfsduur langer dan 6 maanden
Verhuis je voor langer dan 6 maanden naar het buitenland? Dan moet je de auto in het land van keuze inschrijven. Je auto krijgt dan ook een buitenlands kenteken. Je moet je auto dan ook verzekeren bij een verzekeraar in dat land.

Je hebt bij ons bij emigratie nog maximaal 180 dagen dekking. In deze periode kun je de inschrijving van je auto regelen.

Hulp bij schade en pech

Of je nu in je eigen woonplaats, ergens in Nederland of in het buitenland bent, het komt nooit goed uit als je auto het niet meer doet. Met een Polestar Insurance autoverzekering krijg je standaard hulp als je auto of de bestuurder niet meer verder kan rijden door een verkeersongeval, brand of een ander plotselinge oorzaak van buiten de auto. Is je auto WA en volledig casco verzekerd dan krijg je ook hulp als je auto niet meer verder kan rijden door pech (een mechanische of technische stoornis). De pechdekking kun je uitbreiden met een dekking in de eigen woonplaats. De hulp bestaat uit o.a. berging en vervoer van je auto naar een garage en jou en je passagiers terug naar je huis. In de voorwaarden kun je lezen welke hulp je geboden wordt bij welke dekking.

Iemand heeft een kras op mijn auto gemaakt. Is deze schade verzekerd?

Bij onze autoverzekering met volledig casco ben je hiervoor verzekerd. Hou er wel rekening mee dat je zelf een bedrag moet betalen als je een eigen risico hebt. Je valt hierdoor ook terug op de bonus/malusladder en gaat dus ook meer premie betalen.

Ik ga mijn auto tijdelijk niet gebruiken. Kan ik mijn verzekering stopzetten?

Een WA-verzekering is verplicht. Gebruik je jouw auto voor langere tijd niet? Dan kun je het kenteken van jouw auto laten schorsen. Het kenteken is dan niet meer geldig en je hoeft dan ook geen WA-verzekering te hebben. Een schorsingsbewijs kun je bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) aanvragen. Met een geschorste auto mag je niet rijden. Ook mag je de auto niet op de openbare weg parkeren. Kijk voor meer informatie op de website van de RDW. Met een schorsingsbewijs kun je jouw WA-verzekering tijdelijk stopzetten.

Ik ga mijn auto tijdelijk niet gebruiken. Kan ik mijn verzekering stopzetten?

Een WA-verzekering is verplicht. Gebruik je jouw auto voor langere tijd niet? Dan kun je het kenteken van jouw auto laten schorsen. Het kenteken is dan niet meer geldig en je hoeft dan ook geen WA-verzekering te hebben. Een schorsingsbewijs kun je bij de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) aanvragen. Met een geschorste auto mag je niet rijden. Ook mag je de auto niet op de openbare weg parkeren. Kijk voor meer informatie op de website van de RDW. Met een schorsingsbewijs kun je jouw WA-verzekering tijdelijk stopzetten.

Ik heb een autoverzekering WA + Volledig Casco (All risk) bij Polestar Insurance. Krijg ik een vervangende auto na schade?

Ja, onder de dekking van de “Pechhulp” krijg je bij “Volledig Casco” direct een vervangende auto via onze Pechhulpdienst (SOS International). Deze auto mag je gebruiken totdat je auto is afgeleverd bij een bij ons aangesloten schadeherstelbedrijf. De auto mag je echter nooit langer gebruiken dan 4 dagen.

Ik heb een casco verzekering. Wanneer is een schade-expert nodig?

Bij alle schade groter dan € 500,- schakelen we een onafhankelijke deskundige in. Als een deskundige ook in andere situaties nodig is, laten we je dat weten.

Ik heb een sterretje in mijn voorruit. Wat moet ik doen bij ruitschade?

Het is belangrijk om een sterretje in je voorruit snel te laten repareren. Hierdoor kun je vaak voorkomen dat het een barst wordt. Of we dit betalen, hangt af van je verzekering en hoe groot je eigen risico is. Neem altijd contact met ons op voordat je de ruit laat repareren.

Ik heb geen Volledige Casco verzekering, heb ook geen rechtsbijstand en ben aangereden. Helpen jullie mij om de schade door de ander te laten terugbetalen?

Ja, als je bij ons voor WA of WA + Beperkt Casco verzekerd bent en je bent aangereden door een andere particuliere bestuurder in een personenauto met Nederlands kenteken. Je kan dan de schade door ons laten regelen. Je kan natuurlijk ook de schade rechtstreeks melden bij de verzekeraar van de bestuurder waardoor je bent aangereden. Je handelt in dat geval de schade zelf rechtstreeks af met die verzekeraar.

Ik heb mijn auto al verkocht. Kan ik de autoverzekering nu nog opzeggen? En krijg ik de teveel betaalde premie terug?

Ja, je kunt de verzekering ook na de verkoop van je auto nog opzeggen. Je krijgt alleen de eventueel teveel betaalde premie terug vanaf de datum dat wij jouw opzegging ontvingen.

Ik heb schade door een ander, maar die ander is niet verzekerd of ik weet niet wie het is. Wat kan ik doen?

Heb je een WA + volledige casco dekking (allrisk) of een Rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact met ons op en stuur ons het ingevulde Europees Schadeformulier toe. Heb je deze verzekeringen niet? Dan kun je proberen of je de schade betaald krijgt via het Waarborgfonds Motorverkeer.

Is de bonus-malustrede hetzelfde als het aantal schadevrije jaren?

Nee. Het aantal schadevrije jaren gaat over het aantal jaren dat je geen schade hebt gereden. Dit heeft wel invloed op welke bonus-malustrede je staat. Met de bonus-malusladder bepalen wij hoeveel korting je krijgt op de premie. Heb je schade waar jij schuld aan hebt? Dan verlies je 5 schadevrije jaren. Heb je 15 schadevrije jaren of meer dan val je terug naar 10 schadevrije jaren. Je valt nooit verder terug dan -5 schadevrije jaren. Door het verlies van schadevrije jaren val je 5 treden op de bonus-malus ladder. Sta je op de hoogste trede dan behoudt je bij 1 schade waaraan je schuld hebt, het volgende jaar dezelfde korting. Sta je niet op de hoogste trede dan val je terug in korting en betaal je het volgende jaar een hogere premie. Bij elk jaar zonder schade ga je het volgende jaar naar de volgende trede. Zo krijg je steeds meer korting op je premie. Als je wel schade claimt, dan zak je in het volgende jaar naar een lagere trede en moet je meer premie betalen. Hoeveel je zakt, is afhankelijk van hoeveel schade je maakt en op welke trede je bent. Je kunt een bonusbescherming met ons afspreken zodat je, bij een schade waaraan je schuld hebt, in dezelfde bonus-malustrede blijft en je no-claimkorting behoudt. Na een schade heb je, ondanks een bonus-malusbescherming, wel minder schadevrije jaren. Dat kan betekenen dat je meer premie gaat betalen wanneer je overstapt naar een andere verzekeraar omdat deze verzekeraar u lager inschaalt op de bonus-malusladder en daardoor minder korting krijgt.

Is de dagwaarde belangrijk voor de premie bij een cascoverzekering?

Nee, de premie voor een cascoverzekering bepalen wij op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dat is de waarde van de auto op het moment van introductie en zoals die in de consumentenfolders staat. Het is dus niet de daadwerkelijke prijs die je voor de auto hebt betaald. Deze kan lager zijn doordat er korting op gegeven wordt.

Is de datum op mijn internationaal verzekeringsbewijs (groene kaart) ook de datum waarop dat het verzekeringsjaar eindigt?

Meestal niet. Je bent steeds voor een jaar verzekerd. Om problemen tijdens vakanties te voorkomen, is bij de meeste verzekeraars het internationaal verzekeringsbewijs een maand langer geldig. Op jouw polisblad staat op welke datum jouw verzekeringsjaar eindigt.

Is een autoverzekering verplicht?

Ja, in Nederland moet je verplicht een WA-verzekering hebben.

Is een autoverzekering verplicht?

Ja. In Nederland moet je verplicht een WA-autoverzekering hebben.

Is je auto Volledig Casco verzekerd (All Risks)?

Dan krijg je ook hulp in de volgende situaties.

  • Als de auto onverwacht een storing krijgt, waardoor hij niet meer verantwoord verder kan rijden.
  • Recht op een vervangende auto als je niet verder kunt rijden omdat je auto beschadigd is.
  • Recht op een vervangende auto indien je auto gestolen is.

Pechhulp eigen woonplaats
Indien je auto WA Volledige Casco verzekerd (All Risk) is dan heb je ook recht op hulp als je auto niet meer kan rijden door pech (een mechanische of technische storing). Als op je polisblad staat dat je pechhulp in eigen woonplaats hebt meeverzekerd, dan wordt ook pechhulp in je eigen woonplaats aangeboden.

Is mijn aanhanger of caravan ook verzekerd?

Een aanhanger of caravan is gratis meeverzekerd voor de WA-verzekering. Deze moet dan wel aan de auto vastzitten. Ook mag je niet bezig zijn met spullen laden of lossen op het moment dat er schade ontstaat. Het gaat hierbij om schade die wordt toegebracht aan anderen, schade aan de aanhanger of caravan zelf is niet verzekerd.

Je kunt bij ons eventueel een groene kaart voor de aanhanger of caravan aanvragen. Neem daarvoor contact met ons op.

Is mijn woonplaats van invloed op de hoogte van de premie?

Ja. Nederland is verdeeld in verschillende regio’s. De premie hangt af van hoe groot het risico op schade is in de regio waar je woont. Het risico is in de grote steden bijvoorbeeld groter dan in het noorden van Nederland.

Is Polestar Insurance ook telefonisch bereikbaar?

Wij zijn dagelijks tussen 8.00 – 17.30 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 999 37 02.

Kan ik een bonusbescherming afspreken en mijn no-claim behouden?

Ja. Je kunt bij ons de bonus-malusbeschermer afsluiten. Je valt dan niet terug in korting bij de eerste door jou veroorzaakte verkeersschade in het verzekeringsjaar aan een andere weggebruiker. Van die andere weggebruiker moeten we dan wel zijn naam en adres weten.

Na een schade heb je wel minder schadevrije jaren. Dat kan betekenen dat als je overstapt naar een andere verzekeraar je minder korting krijgt omdat deze verzekeraar je lager inschaalt op de bonus-malusladder.

Kan ik een vraag per e-mail stellen?
Kan ik mijn autopremie in delen betalen?

Je kunt de premie per jaar, per halfjaar, per kwartaal of per maand betalen. Betaling per halfjaar, kwartaal of per maand kan alleen via een automatische incasso of per AcceptEmail. Kies je voor een gespreide betaling? Dan betaal je een toeslag. In onderstaande tabel kun je zien wat deze toeslag is.

Termijn Toeslag
Maand 5%
Kwartaal 4%
Halfjaar 3%

 

Kan ik mijn autopremie in delen betalen?

Je kunt de premie per jaar, per halfjaar, per kwartaal of per maand betalen. Betaling per halfjaar, kwartaal of per maand kan alleen via een automatische incasso of per AcceptEmail. Kies je voor een gespreide betaling? Dan betaal je een toeslag. In onderstaande tabel kun je zien wat deze toeslag is.

Termijn Toeslag
Maand 5%
Kwartaal 4%
Halfjaar 3%

 

Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk stopzetten?

Ja. Je kunt dit aan ons vragen. Bijvoorbeeld als je jouw auto verkoopt en nog geen nieuwe hebt. Of als je jouw auto een tijdlang niet gaat gebruiken. Wij mogen jouw verzekering ook schorsen. Bijvoorbeeld als je jouw premie niet betaalt. De verzekering blijft nog wel in onze administratie staan, maar je  betaalt geen premie meer en jouw auto is bij schade niet meer verzekerd.

Kan ik ook een aanschafregeling- of nieuwwaarderegeling nemen voor een taxi of lesauto?

Nee, dit kan helaas niet.

Mag ik de dekking wijzigen?

Ja, dat kan. Je kunt op elk moment via mijn polismap de dekking van je verzekering wijzigen. Je kan je verzekering uitbreiden met een rechtsbijstand-, ongevallen-inzittenden- of schadeverzekering voor inzittenden. Ook kun je deze uitbreiding elk moment stopzetten. Je kan je auto omzetten van volledig casco naar beperkt casco en omgekeerd. De meeste mensen verzekeren een auto van 7 jaar en jonger voor WA en Volledig Casco. Een auto met een leeftijd tussen de 7 en 10 jaar voor WA en Beperkt Casco en een auto ouder dan 10 voor alleen WA. De uitbreidingen worden bij elke auto leeftijd afgesloten. Dit hangt af van ieders persoonlijke behoefte. Zie voor een uitgebreide toelichting over de verschillende dekkingen onze autoverzekeringen

Mag ik mijn auto uitlenen? Of iemand anders in mijn auto laten rijden?

Ja. Je mag als eigenaar zelf bepalen wie jouw auto bestuurt. Daarmee neem je wel het risico dat de bestuurder schade maakt. In dat geval moeten wij die betalen en loopt jouw no-claimkorting voor het aantal schadevrije jaren terug. Heb je een eigen risico? Dan trekken wij dit bedrag af van jouw schade-uitkering. Rijdt er altijd iemand anders in de auto? Dan dien je dit aan ons door te geven.

Moet ik altijd een schadeformulier invullen?

Ja, bij een aanrijding moet je de voorkant en de achterkant van het Europees Schadeformulier invullen. Dit hoeft niet als het gaat om een ruit die gerepareerd wordt door Dealerglass.

Rekeningnummer aanpassen

Log in op je polismap

  • Kies voor “Mijn gegevens”
  • Kies bij “Wat wilt u doen” (aan rechterkant van de pagina) voor “Uw rekeningnummer wijzigen”
  • Vul het nieuwe Iban nummer in en druk op “wijzigingen opslaan”
Tot welk bedrag ben ik verzekerd bij een WA + volledig casco verzekering?

Wij betalen per schademelding tot maximaal € 2.500.000,- voor schade aan spullen van anderen. Raakt iemand gewond of overlijdt iemand door jouw schuld? Dan betalen wij maximaal € 6.500.000,-. Ontstaat de schade in een land waar volgens de wet een hoger maximumbedrag geldt. Dan betalen wij maximaal dat hogere bedrag. Voor je eigen auto betalen we de reparatiekosten tot maximaal het verzekerde bedrag.

Volgens de voorwaarden heb ik recht op hulp bij schade of pech. Wie moet ik bellen?

Je kunt contact opnemen met SOS International. Zij zijn dag en nacht bereikbaar op telefoonnummer 020 651 5151. Zorg dat je jouw polisnummer en kenteken bij de hand hebt als je belt.

Waar dien ik mijn handtekening op het internationaal verzekeringsbewijs (groene kaart) plaatsen?

Sinds 2009 dien je gebruik te maken van een internationaal verzekeringsbewijs. Op het internationaal verzekeringsbewijs dien je geen handtekening meer te plaatsen.

Waarom wordt de cascopremie niet over de dagwaarde van de auto berekend in plaats van over de oorspronkelijke nieuwwaarde (cataloguswaarde)?

De catalogusprijs verandert niet en de dagwaarde wel. Door uit te gaan van de catalogusprijs weten we zeker dat je altijd de juiste premie betaalt. Om de precieze catalogusprijs te bepalen, kijken we onder meer naar het merk, type, model en de extra accessoires die je er in de fabriek op hebt laten zetten.

Waarvoor ben ik verzekerd bij een allrisk? Is dat een WA + volledige casco verzekering?

Ja. De allrisk autoverzekering is onze meest uitgebreide verzekering. Je bent bij een WA + volledige casco verzekering verzekerd voor schade:

  • die je met je auto veroorzaakt aan anderen of aan zaken van anderen
  • aan je eigen auto door brand, blikseminslag, kortsluiting, storm, inbraak, diefstal of vandalisme
  • aan de ruiten van je auto
  • aan je eigen auto door botsingen, van de weggeraken, omslaan of in het water terecht komen.
Waarvoor ben je verzekerd in het buitenland?

Naast de pechhulp dekking die voor Nederland geldt heb je in het buitenland ook dekking in volgende situatie:

  • Als de bestuurder ziek wordt of een ongeluk krijgt en hij op advies van een arts niet meer terug naar Nederland mag rijden. En als ook een andere passagier de auto niet meer terug kan besturen. Wel kunnen wij proberen een andere bestuurder te regelen.

Kijk voor de specifieke richtlijnen en eisen altijd je polisvoorwaarden na.

Waarvoor ben je verzekerd in Nederland?

Als de auto of de bestuurder niet verder kan rijden door een verkeersongeval, brand of een ander gebeurtenis van buiten de auto.

Wanneer kan ik een schade indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer?

Als je schade hebt door een onbekend of onverzekerd motorvoertuig, kun je terecht bij Waarborgfonds Motorverkeer (WBF). Meer informatie over schadebetalingen vindt je op de website van het Waarborgfonds Motorverkeer

Wanneer kan ik mijn autoverzekering stopzetten (opzeggen)?

Als je de verzekering wilt stoppen dan kun je dit zelf doen door in te loggen. Je kunt de verzekering dan per dezelfde dag beëindigen. Indien je wilt dat wij dat voor je regelen, dan kun je dat per brief of e-mail doen. Omdat wij de verzekering dan voor jou beëindigen brengen wij je administratiekosten in rekening. Deze bedragen € 18,15 inclusief assurantiebelasting.

Wanneer kan ik mijn autoverzekering wijzigen?

Je kunt jouw verzekering op ieder moment wijzigen. Bijvoorbeeld van WA + beperkt casco naar WA-verzekering. De wijziging gaat dan per direct in. Ook kun je een WA-verzekering uitbreiden met een cascoverzekering. Je dient ons dan wel een verklaring van een onafhankelijke deskundige (expert) te sturen waarin staat dat jouw auto geen schade heeft.

Wanneer moet ik aangifte doen bij de politie?

Je moet aangifte doen bij de politie in de volgende situaties: Na diefstal van je auto. Na diefstal van spullen uit je auto. Als iemand schade aan je auto heeft veroorzaakt en daarna is doorgereden.

Wanneer moet ik aangifte doen bij de politie?

Je moet aangifte doen bij de politie in de volgende situaties: Na diefstal van je auto. Na diefstal van spullen uit je auto. Als iemand schade aan jouw auto heeft veroorzaakt en daarna is doorgereden.

Wanneer moet ik het schadeformulier invullen?

Is er een ander betrokken bij de aanrijding? Vul dan de voorkant van het Europees Schadeformulier meteen samen in en onderteken dit ook samen. Het schadeformulier is belangrijk voor het bewijs. De achterkant kun je later invullen.

Wat betekent aanschafregeling of nieuwwaarderegeling?
  • Is jouw auto op het moment van schade 8 jaar of jonger? En staat op jouw polis dat u een aanschaf- of nieuwwaarderegeling heeft? Dan kijken we bij schade eerst of jouw auto het nog waard is om te repareren.
  • Is de auto het nog waard om te repareren? En zijn de reparatiekosten minder dan 2/3 van het aankoopbedrag van de auto?
  • Dan betalen we de reparatiekosten.
  • Kan jouw auto niet meer gerepareerd worden? Of is de auto weg?
  • Dan betalen wij je het bedrag waarvoor je de auto hebt gekocht.
  • Bij een nieuwe auto betalen wij het bedrag waarvoor je dezelfde auto weer nieuw kunt kopen, maar nooit meer dan het bedrag wat op jouw polis staat + 10%.
  • Lees meer hierover in onze polisvoorwaarden.
Wat betekent royeren of beëindigen van de autoverzekering?

Beëindigen of royeren wordt ook stopzetten genoemd. Als je de verzekering beëindigt, stopt de verzekering ook helemaal. Je betaalt dan geen premie meer, je hebt geen overeenkomst meer met ons en je kunt dan niet meer op ons rekenen voor pechhulp of een vergoeding bij schade.

Wat gebeurt er als ik mijn verzekering stop zet?

Stoppen wordt ook wel beëindigen of royeren genoemd. Als je de verzekering stopt betaal je vanaf dat moment geen premie meer, je hebt geen overeenkomst meer met ons en je kunt dan niet meer op ons rekenen voor pechhulp of een vergoeding bij schade.

Wat gebeurt er met de schadevrije jaren bij een scheiding?

Het aantal schadevrije jaren bij een autoverzekering staat altijd op één naam. Ook als jullie beiden in dezelfde auto reden. Als je gaat scheiden, dan krijgt degene op wiens naam de autoverzekering stond de schadevrije jaren met bijbehorende no-claimkorting. Sinds 2022 kan bij een echtscheiding of ontbinding van het geregistreerd partnerschap de schadevrije jaren worden verdeeld. De polishouder/verzekeringnemer bepaalt hoe de schadevrije jaren worden verdeeld en moet daarvoor een afstandsverklaring opsturen naar de verzekeringsmaatschappij.

Wat is de assurantiebelasting bij een autoverzekering en hoe hoog is deze?

Assurantiebelasting (verzekeringsbelasting) is een speciale belasting die wordt geheven op verzekeringen. De regering bepaalt het percentage. Momenteel betaalt je 21% assurantiebelasting over de premie en de kosten die te maken hebben met de verzekering.

Wat is de consumenten prijs?

Met de consumentenprijs bedoelen we de oorspronkelijke catalogusprijs. Dat is de waarde van de auto op het moment van introductie en zoals die in de consumenten uitingen staat. De prijs hangt af van het merk, type, model en de extra accessoires die in de fabriek op de auto zijn gemonteerd.

Wat is een WA + beperkte casco autoverzekering?

Met de WA + beperkte casco verzekering ben je verzekerd voor schade:

  • die u met jouw auto veroorzaakt aan anderen of aan zaken van anderen
  • aan je eigen auto door brand, blikseminslag, kortsluiting, storm, inbraak, diefstal
  • ruitschade
Wat is een WA- verzekering?

Een WA-verzekering is een autoverzekering. Hiermee ben je verzekerd voor schade die je met jouw auto veroorzaakt aan anderen of aan zaken van anderen. Je bent niet verzekerd voor eigen schade.

Wat is het verschil tussen een Ongevallen Inzittendenverzekering (OI) en een Schadeverzerkering Voor Inzittenden (SVI)?

De ongevallen inzittendenverzekering keert een bedrag uit als een inzittenden in uw auto door een verkeersongeluk blijvend invalide raakt of overlijdt. Bij overlijden wordt € 15.000,- uitgekeerd aan de nabestaanden en bij blijvende invaliditeit krijgt de betrokkene maximaal € 30.000,- uitgekeerd. Dat is het bedrag bij 100% blijvende invaliditeit. Bij gedeeltelijke invaliditeit wordt dat bedrag vermenigvuldigt met de procentuele mate van invaliditeit. Dus als iemand 50% blijvend invalide is dan krijgt hij 50% van € 30.000,- = € 15.000,-.

De schadeverzekering inzittenden keert aan een gewonde of overleden inzittende in uw auto de daardoor geleden schade uit. Je kunt dan denken aan inkomensverlies omdat u (tijdelijk) niet meer of minder kan werken of omdat je hulp nodig hebt in de huishouding. Bij overlijden de kosten van de begrafenis en het inkomensverlies dat jouw nabestaanden hebben door het overlijden. Ook vergoeden wij de schade aan of verlies van kleren en schoenen door het verkeersongeval.

De schadeverzekering inzittenden keert bovenstaande schade uit tot maximaal € 1.000.000,- per gebeurtenis. Als meerdere inzittenden schade hebben en de totale schade is meer dan het maximum per gebeurtenis wordt het maximumbedrag naar verhouding onder de schade hebbende inzittenden verdeeld.

Wat is het verzekerde bedrag bij mijn WA-verzekering?

Wij betalen per schademelding tot maximaal € 2.500.000,- voor schade aan de auto of spullen van anderen. Raakt iemand gewond of overlijdt iemand door jouw schuld? Dan keren we wij maximaal € 6.500.000,- uit.

Wat is Roy-data?

Roy-data is een centrale databank waarin staat hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd. De databank wordt beheerd door de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (SEPS). Als je een autoverzekering opzegt, geeft de autoverzekeraar het aantal schadevrije jaren door aan deze stichting. Stap je over? Dan vraagt de nieuwe autoverzekeraar hier de gegevens op om te bepalen hoeveel no-claimkorting je krijgt volgens de bonus-malusladder.

Wat moet ik doen als ik op de snelweg een ongeluk krijg?

Heb je op de snelweg een aanrijding gehad en kun je nog doorrijden met uw auto?

  • Dan is het veiliger voor jou en het andere verkeer om door te rijden naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats of bij de volgende afrit van de snelweg af te gaan.
  • Daarna vul je samen met de ander het Europees Schadeformulier in.

Kun je niet meer verder rijden met uw auto?

  • Zorg dan eerst dat jij en je passagiers veilig zijn.
  • Blijf niet bij de auto of op de vluchtstrook staan, maar ga in de berm achter de vangrail staan.
  • Trek altijd veiligheidshesjes aan.
  • Bel daarna met SOS International op telefoonnummer 020 651 5151
Wat moet ik doen als mijn auto gestolen is?

Is jouw auto gestolen? Doe dan direct aangifte bij het Landelijk Aangifteloket Gestolen Voertuigen (AGV) van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Aangifte kan uitsluitend telefonisch. Het loket is alle dagen bereikbaar van 7:00 tot 23:00 uur via 088 00 87 444.

Wordt je auto gestolen in het buitenland doe dan direct aangifte bij de plaatselijke politie. Bewaar de aangifte goed. Die heb je nodig omdat je de aangifte ook moet melden bij het AGV. Je scant de aangifte en mailt die naar agv@liv.nl

Uiteraard meldt je de diefstal ook aan bij ons via 088 99 93702.

Wat wordt bedoeld met het schorsen van een autoverzekering?

Een autoverzekering schorsen betekent dat we de verzekering een tijdje pauzeren. Je kunt dit aan ons vragen. Bijvoorbeeld als je jouw uw auto verkoopt en nog geen nieuwe heeft. Of als je jouw auto een tijdlang niet gaat gebruiken. Wij mogen jouw verzekering ook schorsen. Bijvoorbeeld als je jouw premie niet betaalt. De verzekering blijft nog wel in onze administratie staan, maar je betaalt geen premie meer en jouw auto is bij schade niet meer verzekerd.

Wat zijn zuivere schadevrije jaren?

Het aantal zuivere schadevrije jaren is het aantal jaren dat je daadwerkelijk zonder door jou veroorzaakte schade hebt gereden. Heb je schade veroorzaakt door een ander of schade door brand of storm of schade die je voor eigen rekening neemt en niet claimt bij de verzekeraar? Dit heeft dan geen invloed op het aantal schadevrije jaren bij je autoverzekering. Hoe langer je schadevrij rijdt, hoe hoger de korting op je premie. Op onze bonus-malusladder in onze polisvoorwaarden zie je hoe de no-claimkorting kan oplopen

Je kunt bij ons een bonus-malusbeschermer afsluiten. Je valt dan niet terug in korting bij de 1e door jou veroorzaakte verkeersschade in het verzekeringsjaar aan een andere weggebruiker. Van die andere weggebruiker moeten we dan wel zijn naam en adres weten. Zo blijf je na schade op hetzelfde bonus-malusniveau en betaal je geen extra premie. Dit heeft wel invloed op het aantal zuivere schadevrije jaren dat je hebt gereden. Dat kan betekenen dat wanneer je  overstapt naar een andere verzekeraar je minder korting krijgt omdat deze verzekeraar je lager inschaalt op de bonus-malusladder.

Wie bepaalt of ik met een ziekte of beperking een auto of motor mag besturen?

Het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) bepaalt of je rijgeschikt bent.

Zijn winterbanden verplicht?

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht.

Winterbanden zijn in Duitsland, Finland, Luxemburg, Oostenrijk, Slowakije, Tsjechië en Zweden verplicht bij winterse omstandigheden. In Frankrijk, Italië, Kroatië en Slovenië is het verplicht om bij winterse omstandigheden of winterbanden te gebruiken of goed passende sneeuwkettingen in de auto te hebben. De periode waarin deze verplichting geldt is helaas niet in alle landen hetzelfde. Ook kan de periode verlengd en vervroegd worden als de winter eerder begint of langer duurt. Je kunt er echter van uitgaan dat de periode ongeveer loopt van eind oktober tot half april. Er is sprake van Winterse omstandigheden als het ijzelt, sneeuwt of bij nat wegdek en de temperatuur is rond nul graden of daaronder.

Ook de vereiste profieldiepte verschilt per land. Wij adviseren om een minimale profieldiepte aan te houden van 4 mm. Uiteraard dien  je winterbanden op alle vier de banden te hebben. Ook adviseren wij je om je te houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de banden. De maximumsnelheid staat met een lettercode op de zijkant van de band vermeld.

Sneeuwkettingen mag je dus gebruiken als alternatief voor winterbanden in de vermelde landen. In het algemeen kan gesteld worden dat je ze mag gebruiken als de weg is bedekt met sneeuw of ijs en de laag zodanig dik is dat de band daardoor geen contact maakt met het wegdek. Je beschadigt het wegdek dan niet.

Sneeuwkettingen moet aangelegd worden op de aangedreven wielen.

Bij gebruik van sneeuwkettingen mag je niet harder rijden dan 50 km per uur.

In Oostenrijk kan doormiddel van een bord aangegeven worden dat sneeuwkettingen verplicht zijn. Deze verplichting geldt dan ook als je winterbanden onder jouw auto hebt.

In Kroatië is het verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben en te gebruiken bij ijzel en sneeuw op de weg in Lika en Gorski Kotar. Dit geldt ook als je winterbanden hebt.

Wat zijn de gevolgen als je je niet houdt aan de voorschriften?

Als bij controle wordt vastgesteld dat jouw auto niet voldoet aan de voorschriften mag je mogelijk niet verder rijden en kun je een boete krijgen. In Duitsland is het mogelijk dat je als je bij winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en een ongeval veroorzaakt je wordt beschuldigd van grove nalatigheid.