Acceptatiebeleid

Waarom stellen we de risicovragen?

Naast jouw persoonlijke gegevens zoals jouw naam, geboortedatum, adres, bankrekeningnummer en autogegevens: merk, type, kenteken en meldcode stellen we ook een aantal vragen om het risico te bepalen. Deze risicovragen zijn nodig om onze verzekeringen betaalbaar te houden. Door risicovragen aan je te stellen, zijn we in staat om het risico te beoordelen en kunnen we mensen die misbruik van de verzekering willen maken tegenhouden.

Waar gaan de risicovragen over?

Het verzekeringsverleden

Heeft een verzekeraar ooit van jou een verzekering opgezegd of geweigerd dan krijgen we daar een melding van. We willen de reden van de opzegging of weigering dan weten. Is dat omdat er fraude is gepleegd? Dan kunnen we de verzekering niet accepteren.

De schadehistorie

We vragen ook naar hoeveel schades je hebt gehad in de laatste jaren en wat voor schades dat zijn geweest. Heb je te veel schades gehad dan moeten we je helaas afwijzen. Dit doen we om de verzekering voor jou en onze andere klanten zo goedkoop mogelijk te houden

Het strafrechtelijk verleden

Heeft een verzekeraar ooit van jou een verzekering opgezegd of geweigerd dan krijgen we daar een melding van. We willen de reden van de opzegging of weigering dan weten. Is dat omdat er fraude is gepleegd? Dan kunnen we de verzekering niet accepteren.

Jouw rijgedrag

Ook willen we weten of jouw rijbewijs weleens is ingenomen of dat je rijbevoegdheid is ontzegd. Afhankelijk van de reden, bepalen we of we je kunnen verzekeren of niet.

De slotvragen

Bij jouw aanvraag kijken we naar bovenstaande punten. Dit doen wij door middel van het stellen van slotvragen bij het aanvragen van een verzekering. We toetsen uw antwoorden met behulp van diverse bronnen. We kijken naar de informatie die je hebt gegeven, ons acceptatiebeleid en de informatie die bij Stichting CIS over jou is vastgelegd. Bij Stichting CIS worden alle schademeldingen door verzekeraars gemeld. Maar ook rijontzeggingen en verzekeringsfraude.

Wordt de verzekering automatisch geaccepteerd?

Ja, verzekeringen worden automatisch geaccepteerd als er zes of meer schadevrije jaren zijn, de auto een oorspronkelijke cataloguswaarde heeft van minder dan € 100.000,-, er weinig schades zijn geweest, er geen strafrechtelijk verleden is en er geen problemen zijn geweest met een verzekeraar.

Is er sprake van meer schades of problemen met een verzekeraar of een strafrechtelijk verleden? Dan valt jouw aanvraag uit en bekijkt een van onze acceptanten of we je kunnen verzekeren. Binnen twee werkdagen nemen we contact met je op. Dat kan zijn om nadere informatie of een toelichting. Vervolgens nemen we dan een besluit over jouw aanvraag.

Heeft jouw auto een oorspronkelijke cataloguswaarde van € 100.000 of meer dan kun je ons bellen en kijken we samen met jou of we je alsnog kunnen verzekeren.

Wat kun je doen als je er niet mee eens bent?

Het kan zijn dat je een ander beeld hebt, of dat de gegevens die bij Stichting CIS staan niet juist zijn. Je hebt altijd het recht om de informatie op te vragen bij Stichting CIS. Indien er iets niet goed in staat, kun je altijd de partij die de gegevens heeft opgegeven bij CIS vragen om deze aan te passen. Je vindt hierover meer informatie op de website van de Stichting CIS.

Heb je nog vragen?

We helpen je graag